Το «Κατά Ιωάννην» ευαγγέλιο – Δομή και διάγραμμα

First century Iudaea provinceΤο τελευταίο χρονικά ευαγγέλιο, το Κατά Ιωάννην, έχει ενδιαφέρουσες διαφορές με τα υπόλοιπα και αξίζει η παρουσίασή του για να δούμε σε επόμενες δημοσιεύσεις κάποια χρήσιμα στοιχεία που προκύπτουν από αυτήν.

Θεωρείται από τους θεολόγους, ότι είναι το εκτενέστερο και το θεολογικότερο Ευαγγέλιο για τον λόγο αυτό τα άλλα λέγονται Συνοπτικά και για τον λόγο αυτό το έχουν περί πολλού. Είναι προφανές ότι ο, ή οι συντάκτες του γνώριζαν τα άλλα Ευαγγέλια και προσπαθούν να δώσουν μια πιο θεολογική και πιστευτή οπτική. Είναι το μόνο που θεωρεί τον Ιησού ξεκάθαρα προϋπάρχοντα θεό μαζί με τον Γιαχβέ σε αντίθεση με τα υπόλοιπα στα οποία έχουμε την σταδιακή θέωση ξεκινώντας από τον Παύλο και στη συνέχεια στα γνωστά μας Ευαγγέλια (διαβάστε “Πώς ο Ιησούς έγινε «θεός» (Μέρος Γ’)”).

Τα χρόνια δράσης είναι χωρισμένα με βάση τα τρία αναφερόμενα Πάσχα, αφού η δράση ξεκινάει και τελειώνει αντίστοιχα. Κάποια δικά μου σχόλια σε αγκύλες.

Υπόμνημα
Το θέμα του Σαββάτου
Χρονικοί ή ημερολογιακοί προσδιορισμοί
Επαρχία που διαδραματίζεται το επεισόδιο
Τόποι ή τοπογραφικοί προσδιορισμοί
Ονομαστικές αναφορές μαθητών
Αγαπημένος μαθητής
Θαύματα

Η δομή του Ευαγγελίου

Κεφ. 1
1-14 Περί Θεού – Λόγου και προϋπάρξεως του [ελληνιστική επιρροή του Φίλωνα].

Περαία

15-28 Αναφορά στον Ιωάννη τον Βαπτιστή ως Πρόδρομου, «ταῦτα ἐν Βηθαβαρᾶ ἐγένετο πέραν τοῦ Ἰορδάνου»
29-35 Αναφορά από τον Βαπτιστή περί της Βάπτισης του Ιησού την οποία όμως δεν βλέπουμε.

———————————- Πρώτο έτος δράσης ——————————–

Γαλιλαία

36-41 την επαύριον της Βάπτισης, δύο μαθητές του Ιωάννη ακολουθούν τον Ιησού. Ο ένας ήταν ο Ανδρέας γιος του Ιωνά και ο αδερφός του Σίμωνος Πέτρου.
41-43 Ο Ανδρέας φέρνει τον αδερφό του Πέτρο που θα ονομάζεται πλέον Κηφάς.
43-44 Την επαύριον ο Ιησούς βγαίνει στην Γαλιλαία και βρίσκει τον Φίλιππο από την Βιθσαϊδά που ήταν η ίδια πόλη του Πέτρου.
45-52 Ο Φίλιππος φέρνει τον Ναθαναήλ που ο Ιησούς ήξερε ήδη ότι ήταν πριν κάτω από μια συκιά και προσευχόταν κρυφά.

Κεφ. 2.
1-11 Την Τρίτη ημέρα από την Βάπτιση γίνεται ο γάμος στην Κανά. Πρώτο θαύμα του Ιησού.
[Εδώ τίθεται ένα θέμα, ποια η θέση και ο ρόλος της μητέρας του Ιησού στον γάμο για τον οποίον δίνει εντολές σαν να είναι η κυρία του σπιτιού, καθώς και του ίδιου του Ιησού και ίσως αξίζει μιας ξεχωριστής δημοσίευσης].
12 Με την μητέρα του και τα αδέρφια του ο Ιησούς στην Καπερναούμ για λίγες ημέρες. Εκεί ακολουθούν και οι μαθητές του. [Μέχρι στιγμής έχουμε τέσσερεις ονοματισμένους μαθητές- αδιευκρίνιστο πότε συμπληρώθηκαν οι δώδεκα και από ποιους].

Ιουδαία

13-18 Πλησίαζε το Πάσχα και ο Ιησούς ανεβαίνει στην Ιερουσαλήμ. Καταστρέφει το παζάρι έξω από τον Ναό.
19-25 Προφητεία σε τρεις ημέρες θα ξανακτίσει τον Ναό. Πληροφορία: ο Ναός κτιζόταν για 46 χρόνια. Πολλοί πίστευσαν αλλά ο Ιησούς κανέναν, γιατί ήξερε ο καθείς τι κουμάσι ήταν.

Κεφ. 3.
1-21 Συνάντηση με τον Φαρισαίο Νικόδημο. Ποιος ανεβαίνει και κατεβαίνει από τους ουρανούς ποιος θα δει την βασιλεία των ουρανών.
22 Πορεία στην Ιουδαία, ο Ιησούς βαπτίζει.
23-36 ο Βαπτιστής ξαφνικά διαπιστώνουμε ότι είναι στην φυλακή. Νέα μαρτυρία περί του Ιησού.

Σαμαρεία

Κεφ. 4.
1-26 Εδώ μας τα γυρίζει και αντιστρέφει ότι δεν βάπτιζε ο ίδιος ο Ιησούς αλλά οι μαθητές του. Επιστροφή από Ιουδαία σε Γαλιλαία μέσω Σαμαρείας. Συνάντηση με την Σαμαρείτισα, ξέρει πόσους άνδρες είχε, προφητεία. Ο Ιησούς ισχυρίζεται ότι είναι ο Μεσσίας.
27-42 Οι μαθητές θαυμάζουν που ο Ιησούς μιλάει σε…γυναίκα. Πολλοί Σαμαρείτες πίστευσαν. Παραμονή δύο ημερών.

Γαλιλαία

43-45 Επιστροφή στην Γαλιλαία όπου τα νέα για το τι έγινε στην Ιερουσαλήμ είχαν φθάσει. Άφιξη στην Κανά.
46-54 Θεραπεία του γιου του Βασιλίσκου με τηλεθαύμα στην Καπερναούμ.

—————————— Δεύτερο έτος δράσης ———————————

Κεφ. 5.

Ιουδαία

1-16 Ο Ιησούς έρχεται στην Ιουδαία. Θαύμα στην κολυμβήθρα της Βηθσαδα (Ιερουσαλήμ) που από όλους όσους ήταν εκεί θεραπεύεται αυτός που ήταν μακρύτερα από όλους. [To 5.4 με τον άγγελο που ταράζει τα νερά λείπει από τον Σιναϊτικό και τα άλλα αρχαία χειρόγραφα και είναι μεταγενέστερη προσθήκη].
17-47 Το θαύμα έγινε Σάββατο, οι Φαρισαίοι διαμαρτύρονται. Κήρυγμα και η απαξιωτική αναφορά “ερευνάτε τας Γραφάς”, και “έρχεται η ώρα”, ποιος μαρτυρεί για ποιον κ.λ.π..

Γαλιλαία

Κεφ. 6.
1-14 Επανερχόμαστε πάλι στην Γαλιλαία, «πέραν τῆς θαλάσσης τῆς Γαλιλαίας, τῆς Τιβεριάδος», «ἦν δὲ ἐγγὺς τὸ πάσχα». Θαύμα – Χορτασμός πέντε χιλιάδων ακολούθων με 5 ψωμιά και δύο ψάρια. Περίσσεψαν 12 κοφίνια ψωμιά.
15-21 Για να μην τον χρίσουν βασιλιά ο Ιησούς φεύγει κρυφά και κατεβαίνει στην “θάλασσα” μπαίνει σε πλοίο με κατεύθυνση την Καπερναούμ μαζί με τους μαθητές του. Θαύμα – Περπάτημα στην “θάλασσα”.
22-71 Ο όχλος έρχεται στην Καπερναούμ και τον βρίσκει. Κήρυγμα και απαντήσεις σε Ιουδαίους. Ακολούθως κήρυγμα σε μαθητές. Ερώτηση Πέτρου, σχόλιο Ιησού περί Ιούδα που θα τον προδώσει (εις εκ των δώδεκα) [εδώ μαθαίνουμε ότι ήταν δώδεκα].

Κεφ. 7.

Ιουδαία

1-13 Ο Ιησούς πορεύεται στην Γαλιλαία γιατί στην Ιουδαία τον ψάχνουν να τον σκοτώσουν. Πλησίαζε η εορτή της σκηνοπηγίας [Φθινόπωρο] και οι αδερφοί του που δεν τον πίστευαν, του πρότειναν να πάει στην Ιουδαία να δείξει τα έργα του, αλλά ο ίδιος αρνήθηκε μεν, αλλά τελικά ανέβηκε στα Ιεροσόλυμα κρυφά και παρακολουθούσε τι έλεγε ο κόσμος. [Εν ολίγοις είπε ψέματα και έκανε άλλο από αυτό που είπε, την παρακολούθηση του κόσμου δεν την σχολιάζω].
14-31 Τελικά φαίνεται ότι δεν άντεξε το undercover και ανεβαίνει στο ιερό για κήρυγμα. Πάλι το θέμα του Σαββάτου.
32-51 Οι Φαρισαίοι στέλνουν ανθρώπους να τον πιάσουν αλλά δεν το καταφέρνουν. Το κήρυγμα συνεχίζεται και ο κόσμος διχάζεται. Ο Νικόδημος (Φαρισαίος που είδαμε στο Κεφ. 3) τον υποστηρίζει.

Κεφ. 8.
1-11 Είναι τα περίφημα εδάφια με τον λιθοβολισμό της μοιχαλίδας που λείπουν από τους αρχαίους κώδικες. Διαδραματίζεται στο όρος των Ελαιών. Το πλήθος των Εβραίων απεχώρησε και μένει μόνο ο Ιησούς και η ανώνυμος μοιχαλίς.
12-56 [Εδώ φαίνεται ότι η παραπάνω ήταν παρεμβολή, αφού ξαφνικά φαίνεται ο Ιησούς να μιλάει πάλι σε πλήθος Εβραίων που αναρωτιέσαι πως ξαφνικά βρέθηκαν εκεί]. Πάλι κήρυγμα· ποιος πιστοποιεί την αλήθεια του Ιησού· βρίσιμο των Ιουδαίων κ.λ.π.
57 Εδώ αναφέρουν οι Ιουδαίοι την ηλικία του Ιησού ως πενηντάρη.
58-59 Οι Ιουδαίοι κινούνται απειλητικά εναντίον του για να τον λιθοβολήσουν αλλά ο Ιησούς “κρύφθηκε και έφυγε”.

Κεφ. 9.
1-49 Όλο το κεφάλαιο είναι αφιερωμένο στο θαύμα του εκ γενετής τυφλού. Ο Ιησούς ξαφνικά βρίσκεται έξω από τον Ναό και πάλι συμπτωματικά είναι Σάββατο. Κατά τύχην περνάει από εκεί ένας εκ γενετής τυφλός, που σύμφωνα με τον Ιησού ήταν τυφλός μόνο και μόνο για να γίνει το θαύμα! Πάλι ένα θέμα για να κατηγορηθούν οι Ιουδαίοι για απιστία.

Κεφ. 10.
1-21 Νέο κήρυγμα “εγώ είμαι ο καλός ποιμήν” και όποιος φύγει από το μαντρί τον τρώει ο λύκος.
22-39 Μαθαίνουμε ότι είναι χειμώνας. Ο Ιησούς περπατάει στην στοά του Σολομώντος και τον πλησιάζουν πάλι οι Ιουδαίοι, αλλά επειδή τους είπε ότι είναι άχρηστοι, αποφάσισαν να τον λιθοβολήσουν, αλλά τελικά πάλι δεν τα κατάφεραν και ο Ιησούς ξέφυγε.

Περαία

40-42 Ο Ιησούς μεταβαίνει πέραν του Ιορδάνου – όπου βάπτιζε και ο Βαπτιστής και εκεί πάλι μαζεύτηκε κόσμος.

—————————— Τρίτο έτος δράσης —————————–

Κεφ. 11.
1-5 Εδώ μπαίνουμε στην περίφημη ανάσταση του Λαζάρου. Μαθαίνουμε ότι ο Ιησούς αγαπούσε την Μαρία (αυτή που με τα μαλλιά της άλειψε με μύρο τα πόδια του Ιησού – αυτό θα το δούμε στο Κεφ.12) την Μάρθα και τον Λάζαρο τρία αδέλφια από μια κόμη της Βηθανίας και εκεί που είναι ο Ιησούς, δηλαδή πέραν του Ιορδάνη [απόσταση σε ευθεία 35 χιλιομέτρων] μαθαίνει ότι ο αγαπημένος του Λάζαρος είναι ασθενής και πεθαίνει.
6-10 Όταν το έμαθε ο Ιησούς ατάραχος χρονοτρίβησε ακόμα δύο μέρες στην περιοχή, λέγοντας ότι αυτό δεν θα είναι θάνατος αλλά σημείο για την δόξα του Θεού. Μετά από δύο μέρες αποφασίζει λοιπόν να πάει πάλι στην Ιουδαία, παρά την διαφωνία των μαθητών του αφού οι Ιουδαίοι τον ψάχνουν για να τον λιθοβολήσουν.

Ιουδαία

11-19 Τελικά παρά τις διαφωνίες – ειδικά του Θωμά του Δίδυμου, πάνε στην Ιουδαία και μάλιστα στην Βηθανία που είναι σε απόσταση 15 σταδίων από την Ιερουσαλήμ, και φθάνουν όταν ήδη ο Λάζαρος ήταν νεκρός για τέσσερεις μέρες και πολλοί Ιουδαίοι είχαν μαζευτεί για να παρηγορήσουν την Μάρθα.
20-24 Η Μαρία προϋπαντεί τον Ιησού και του τη λέει, ότι αν ήταν νωρίτερα εκεί ο αδερφός της δεν θα πέθαινε. Αντίθετα τώρα θα αναστηθεί την Έσχατη Ημέρα.
25-31 Ο Ιησούς απαντά ότι αυτός είναι που δίνει την Ανάσταση και ότι όσοι τον πιστεύουν δεν θα πεθάνουν ποτέ και ταυτόχρονα έρχεται και η Μάρθα μαζί με τους Ιουδαίους πού ήταν στο σπίτι.
32-39 Με την Μάρθα γίνεται κάτι παρόμοιο, αν ήσουν εδώ δεν θα πέθαινε κ.λπ. ενώ οι Ιουδαίοι παρατηρούν. Φθάνουν λοιπόν σε μια σπηλιά που ήταν θαμμένος ο Λάζαρος σκεπασμένη με μια μεγάλη πέτρα, παρά τις αντιρρήσεις της Μάρθας ότι το μνημείο βρωμάει, αφού έχει ήδη πεθάνει ήδη τέσσερεις μέρες, δίνει εντολή να τον ανοίξουν.
40 Τώρα της την λέει ο Ιησούς ότι δεν είπαμε όποιος πιστεύει θα δει την δόξα του Θεού;
41-43 Σήκωσαν λοιπόν την πέτρα, και ο Ιησούς προσεύχεται στον Πατέρα του και τον ευχαριστεί που έφερε έτσι τα πράγματα για να δουν το θαύμα και να τον πιστέψουν και καλεί τον Λάζαρο να βγει έξω.
44 Ο Λάζαρος βγαίνει δεμένος με όλα τα πανιά, τα σουδάρια στα χέρια και τα πόδια και ο Ιησούς δίνει εντολή να τον λύσουν και να τον αφήσουν να πάει όπου θέλει.
45-53 Κάποιοι Ιουδαίοι που ήταν εκεί πίστεψαν τον Ιησού και στράφηκαν τους Φαρισαίους και τους την είπαν γιατί τον κυνηγούσαν. Έτσι οι Αρχιερείς και οι Φαρισαίοι μαζεύονται όλοι και με τις οδηγίες του Αρχιερέως Καϊάφα, και αποφασίζουν να τον σκοτώσουν.

Πόλη Εφραίμ κοντά στην έρημο

54-57 Ο Ιησούς φεύγει πάλι από την Ιουδαία στην πόλη Εφραιμ που βρίσκεται κοντά στην έρημο με τους μαθητές του, ενώ οι Φαρισαίοι ελπίζοντας ότι θα φανεί για το Πάσχα που πλησίαζε παραμόνευαν να τον πιάσουν.

Ιουδαία

Κεφ. 12.
1-8 Είμαστε πλέον 6 ημέρες πριν από το Πάσχα στην Βηθανία και εκεί έκαναν δείπνο για τον Ιησού, ο Λάζαρος παρευρίσκετο. Η δε Μαρία ξόδεψε μία λίτρα μύρου αξίας 300 δηναρίων και με τα μαλλιά της έπλυνε τα πόδια του Ιησού. Ο δε Ιούδας ο Ισκαριώτης που μαθαίνουμε ότι θα προδώσει τον Ιησού, διαμαρτυρήθηκε για την σπατάλη αυτή και ο Ιησούς τον επιτίμησε.
9-11 Εδώ μαθαίνουμε ότι στην περιοχή μαζεύτηκε πολύς κόσμος για να δει τον αναστημένο Λάζαρο και ότι οι αρχιερείς ήθελαν να τον σκοτώσουν γιατί πολλοί βλέποντάς τον ζωντανό πίστεψαν τον Ιησού.
12-19 την επόμενη ημέρα (5 μέρες πριν το Πάσχα), μαθαίνοντας ο κόσμος ότι ο Ιησούς θα πάει στα Ιεροσόλυμα, τον περιμένει να τον υποδεχτεί ενώ ο Ιησούς εμφανίζεται πάνω σε ένα μικρό γαϊδουράκι.
20-22 Εδώ έμφανίζονται κάποιοι Έλληνες (προφανώς Ελληνιστές) για να τον προσκυνήσουν.
23-29 Αφορμή για κήρυγμα και βροντή από τον ουρανό.
30-36 Νέα αντιπαράθεση με τους Ιουδαίους τελικά ο Ιησούς κρύβεται.
37-43 Σχόλια του συγγραφέα για τους Ιουδαίους που δεν πίστεψαν, προφητείες κλπ.
44-50 Νέο κήρυγμα -Μιλάω όπως μου είπε ο πατέρας, δεν ήρθα να κρίνω αλλά να σώσω, αυτός θα κρίνει την έσχατη ημέρα κ.λπ.

Κεφ. 13.
1-4 Είμαστε πριν ακόμα από την εορτή του Πάσχα και γίνεται δείπνος και μαθαίνουμε ότι ήρθε η ώρα της προδοσίας. [Από την συνέχεια είναι προφανές ότι είμαστε στην Πέμπτη παραμονή του Πάσχα –Ως γνωστόν το Κατά Ιωάννην μεταθέτει τη μέρα του Πάσχα από την Πέμπτη των Συνοπτικών στην Παρασκευή].
5-17 Ο Ιησούς πλένει τα πόδια των μαθητών του και τους λέει ότι αυτό το παράδειγμα πρέπει να ακολουθούν.
18-21 Νέο κήρυγμα και δήλωση ότι ένας από όλους θα τον προδώσει.
22-28 Εδώ οι μαθητές αλληλοκοίτιονται και ο Σίμων Πέτρος ρωτάει τον αγαπημένο μαθητή και αυτός τον Ιησού για το ποιος θα είναι αυτός. Η απάντηση που δίνεται δεν ακούστηκε από όλους, ότι σε όποιον δώσει την παπάρα με το ψωμί θα είναι ο προδότης και τη δίνει στον Ιούδα λέγοντας του να κάνει άμεσα αυτό που πρέπει να κάνει. Το θέμα είναι ότι μαζί με το ψωμί που έδωσε ο Ιησούς εισήλθε και ο Σατανάς στον Ιούδα.
29-30 ο Ιούδας φεύγει για να κάνει αυτό που πρέπει και εντωμεταξύ νύχτωσε.
31-38 Νέο κήρυγμα. Ο Ιησούς δίνει εντολή νέα στους μαθητές του «αγαπάτε αλλήλους». Σε απάντηση στον Πέτρο του προφητεύει ότι πριν ακόμα λαλήσει ο πετεινός θα τον απαρνηθεί τρεις φορές.

Κεφ. 14.
1-27 Νέο κήρυγμα. Ότι κάνει ο Ιησούς τo κάνει ο Πατέρας του. Αναφέρεται άλλος ένας μαθητής ο άλλος Ιούδας και ο περίφημος παράκλητος.
28 Σημαντική δήλωση: Ο Πατέρας μου είναι μεγαλύτερος από μένα.
29-31 Συνέχεια του κηρύγματος.

Κεφ. 15.
1-27 Συνέχεια κηρύγματος: Εγώ είμαι το αμπέλι το αληθινό. Κάθε κλήμα που δεν φέρει καρπό το καταστρέφετε και κάθε καλό το καθαρίζετε για να φέρει περισσότερο καρπό. Όποιος δεν είναι μαζί μου παθαίνει αυτό που παθαίνει και το ξεραμένο κλήμα, δηλαδή το μαζεύουν και το καίνε. Δεν τους λέει δούλους αλλά φίλους αφού αυτός τους εξέλεξε. Αναφέρεται πάλι στον παράκλητο.

Κεφ. 16.
1-33 Συνέχεια κηρύγματος και δήλωση ότι θα φύγει. Οι μαθητές του λένε ότι μιλάει καθαρά με αλήθεια και χωρίς παροιμίες ή παραβολές.

Κεφ. 17.
1- 26 Ξανά κήρυγμα, τα ίδια και τα ίδια.

Κεφ. 18.
1-9 Επιτέλους ο Ιησούς εξήλθεν σε έναν κήπο πέρα από τον χείμαρρο του κέδρου όπου ήδη ήταν ο Ιούδας μαζί με στρατιώτες, και υπηρέτες των αρχιερέων με φανάρια και όπλα. Ο Ιησούς τους ρωτάει τι θέλουν και παραδίνεται πρακτικά χωρίς αντίρρηση ενώ ο Ιούδας μόλις βλέπει την παράδοση πέφτει κάτω. [Δεν υπάρχει εδώ φιλί].
10-11 Ο Σίμωνας – Πέτρος βγάζει μαχαίρι και κόβει το αυτί του δούλου του αρχιερέως Μάχλου, αλλά ο Ιησούς τον επιτιμεί «το ποτήριον ω δέδοκε μοι ο πατήρ ου μη πιω αυτό;»
12-14 Πάνε τον Ιησού στο Άννα που ήταν πεθερός του Καϊάφα που ήταν τότε αρχιερέας και αυτός που είπε ότι καλό είναι να αποθάνει κάποιος υπέρ του λαού.
15-18 Ο Σίμων Πέτρος και ένας Άλλος Μαθητής που ήξερε τον αρχιερέα πήγαν στην αυλή του αρχιερέα και ο Πέτρος έκατσε έξω από την πόρτα και σε ερώτηση της θυρωρού αρνήθηκε ότι ήταν μαθητής του Ιησού.
19-24 Μέσα στο κτίριο ο αρχιερέας ρωτάει τον Ιησού και αυτός απαντά ότι δεν είπε τίποτα κρυφό και ό,τι είπε το άκουσαν στη Συναγωγή ή στον Ναό και τελικά ο Άννας τον στέλνει στον Καϊάφα.
25-27 Ο Πέτρος αρνήθηκε άλλες δύο φορές ακόμα και όταν κάποιος τον θυμήθηκε που έκοψε το αυτί του Μόχλου και τότε λάλησε ο πετεινός.
28-29 Το τι έγινε στον Καϊάφα είναι άγνωστο το πρωί πάντως του Πάσχα [δηλαδή της Παρασκευής] πάνε τον Ιησού στο πραιτώριο, αλλά οι Ιουδαίοι δεν μπήκαν μέσα για να μην μιανθούν ώστε να φάνε το γεύμα της εορτής. Έτσι αναγκάζεται (!) ο Πιλάτος να βγει έξω και να ρωτήσει τι θέλουν.
30-32 Συζήτηση Ιουδαίων Πιλάτου: εσείς δικάστε τον, – όχι εμείς δεν μπορούμε να σκοτώσουμε κανέναν. Ο Πιλάτος μέσα έξω.
33-38 Ο Πιλάτος ξαναμπαίνει μέσα και ρωτάει τον Ιησού. Η απάντηση: Η βασιλεία του Ιησού δεν είναι του κόσμου τούτου. Ο Πιλάτος δεν βρίσκει κάτι επιλήψιμο.
39-40 Ο Πιλάτος προτείνει να απολύσει τον Ιησού γιατί υπάρχει υποτίθεται η συνήθεια να απολύουν έναν κρατούμενο το Πάσχα, αλλά οι Ιουδαίοι αντιπροτείνουν να απολύσει τον ληστή Βαραββά.

Κεφ. 19.
1-22 Ξεκινάει πάλι μια αντιδικία Πιλάτου και Ιουδαίων. Ο Πιλάτος δεν θέλει αλλά οι Ιουδαίοι τον απειλούν και τον πείθουν, «ἦν δὲ Παρασκευὴ τοῦ πάσχα, ὥρα δὲ ὡσεὶ ἕκτη» [12 το μεσημέρι]. Έτσι στέλνει τον Ιησού για σταύρωση μαζί με δύο ληστές.
23-24 Ο διαμοιρασμός των ιματίων του Ιησού για να εκπληρωθεί μια προφητεία.
25- Κοντά στον σταυρό βρισκόντουσαν η μητέρα του, η αδερφή της Μαριάμ, η του Κλώπα και η μαριάμ η Μαγδαληνή.
26-27 Ήταν και ο αγαπημένος μαθητής και ο Ιησούς λέει την μητέρα του «αυτός είναι ο γιος σου» και στον μαθητή «αυτή η μητέρα σου».
28-30 Του δίνουν ξύδι και πεθαίνει.
31-34 Επειδή ήταν ημέρα του Πάσχα και δεν έπρεπε την επόμενη (1η των Aζύμων) να υπάρχουν σταυροί κατεβάζουν τους κατάδικους και τους σπάνε τα μέλη, αλλά ο Ιησούς είχε ήδη πεθάνει και δεν τον πείραξαν μόνο τον κέντησαν με την λόγχη και βγήκε αίμα και νερό.
35-37 Όλα αυτά έγιναν για να επιβεβαιωθούν οι Γραφές.
38 Εμφανίζεται ξαφνικά ο Ιωσήφ ο από Αριμαθαίας, κρυφός μαθητής, που ζητάει άδεια από τον Πιλάτο να πάρει το σώμα του Ιησού και να αναλάβει την ταφή.
39-42 Μαζί με τον Νικόδημο (Ο γνωστός Φαρισαίος από το Κεφ.3) και 100 λίτρα αλόης και σμύρνης κάνουν τον ενταφιασμό την νύκτα σε έναν κήπο όπου υπήρχε ένα αχρησιμοποίητο μνημείο.

Κεφ. 20.
1-2 Την πρώτη ώρα του Σαββάτου μόλις χάραξε, η Μαριάμ η Μαγδαληνή έρχεται στο μνημείο και βλέπει μετακινημένη την πέτρα από την πόρτα του μνημείου. Τρέχει στον Σίμωνα Πέτρο και τον αγαπημένο μαθητή και τους ενημερώνει.
3-10 Τώρα τρέχουν στο μνημείο ο αγαπημένος μαθητής και ο Πέτρος αλλά ο αγαπημένος φθάνει πρώτος και βλέπουν τα οθώνια και το σουδάριο και καταλαβαίνει ότι ο Ιησούς αναστήθηκε όπως είπαν οι Γραφές. Έπειτα έφυγαν.
11-16 Η Μαριάμ όμως επανήλθε και ενώ έκλαιγε στο μνημείο βλέπει δύο αγγέλους και κάποιον που θεωρεί ως κηπουρό, αλλά τελικά καταλαβαίνει ότι είναι ο Ιησούς.
17 «Μή μου ἅπτου» Δεν ανέβηκα ακόμα στον Πατέρα μου, αλλά πήγαινε στους αδελφούς και ενημερωσέ τους.
18-23 Το βράδυ της ίδιας ημέρας του Σαββάτου ο Ιησούς εμφανίζεται στους μαθητές του και έδειξε τα χέρια και την πλευρά αυτού και τους έστειλε το Άγιο Πνεύμα για να μπορούν να απελευθερώνουν από τις αμαρτίες τον κόσμο που θέλει. [Τότε η Πεντηκοστή των Πράξεων που κολλάει;]
24-29 Επειδή ο Θωμάς ο Δίδυμος έλειπε, εξέφρασε την δυσπιστία του για την Ανάσταση. Αλλά μετά από οκτώ ημέρες γίνεται πάλι το ίδιο, ο Θωμάς καλείται να δει και να ψάξει τα χέρια και την πλευρά του Ιησού και πίστεψε. Μακάριοι όσοι θα πιστέψουν χωρίς να δουν.
30-31 Εδώ τελειώνει το Ευαγγέλιο λέγοντας ότι και πολλά άλλα έκανε ο Ιησούς στους μαθητές του που δεν χωρούν στο βιβλίο αυτό.

Γαλιλαία

Κεφ. 21.
[Εμφανής μεταγενέστερη προσθήκη]
1-11 Μεταφερόμαστε σε απροσδιόριστο πλέον χρόνο στην Γαλιλαία, στη θάλασσα της Τιβεριάδας, όπου οι μαθητές το ρίξαν στο ψάρεμα. Αυτοί ήσαν οι Σίμων-Πέτρος, ο Θωμάς ο Δίδυμος, ο Ναθαναήλ από την Κανά, οι γιοί του Ζεβεδαίου [Ιωάννης και Ιάκωβος;] και άλλοι δύο (Ο ένας θα μας πει αργότερα ότι ήταν ο αγαπημένος). Εκεί γίνεται ένα θαύμα κάποιος περαστικός τους λέει πως να ρίξουν τα δίχτυα, και ψαρεύουν 153 μεγάλα ψάρια χωρίς να σπάσουν τα δίχτυα.
12-24 εκεί διαπιστώνουν ότι ήταν ο Ιησούς. Ήταν η τρίτη φορά που εμφανίστηκε ο Ιησούς στους μαθητές μετά την Ανάσταση. Εκεί τρεις φορές ομολογεί ο Πέτρος ότι αγαπά τον Ιησού και ο Ιησούς προλέγει ότι θα πεθάνει μαρτυρικά και τίθεται το θέμα αν ο αγαπημένος μαθητής θα πεθάνει ποτέ ή όχι, ο δε Ιησούς λέει να μην τους νοιάζει. Τέλος μαθαίνουμε ότι αυτός ο μαθητής είναι η πηγή για αυτούς που έγραψαν το συγκεκριμένο Ευαγγέλιο. [έχει ενδιαφέρον εδώ ο πληθυντικός]
25 Επανάληψη ότι ο Ιησούς έκανε και άλλα πολλά που δεν χωράνε σε κανένα βιβλίο.

Συνέχεια που ακολουθεί:
Το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο – Σχόλια και αντιφάσεις.
Το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο– Ο αγαπημένος μαθητής.

Φιλίστωρ